Termo Holding: Positiv analys av Börsveckan!
2007-06-13

"AKTIEANALYS FRÅN BÖRSVECKAN:

Termo Holding på First North har lyft rejält tack vare ett lyckat förvärv. Helt befogat. Men hur mycket lyftkraft som finns kvar?

Börsveckan har tidigare skrivit en del om Termo Holdings dotterbolag Termo Regulator som uppträtt i olika konstellationer med namn som Optegra och Business Improver Group. Detta har inte varit helt lyckade bolag ¿ merparten av Optegras dotterbolag försattes i konkurs. Men utifrån Motalaföretaget Termo Regulator har nu en ny koncern formats. Basen, Termo Regulator, är en underleverantör inom tunnplåtsarbeten till välkända bolag som Whirlpool, Electrolux, Autoliv med flera. Just nu går verksamheten för högtryck med en 28 procentig försäljningsökning under första kvartalet. Företaget lär omsätta ungefär 220-230 Mkr i år (195 i fjol) och tjäna in uppskattningsvis 12 Mkr till koncernen (7 i fjol).

Men det spännande i Termokoncernen är nog nya bolaget Österby Gjuteri. Uppländska Österby har en bakgrund i Fagerstakoncernen men har de senaste 20 åren drivits av personalen. På 1980-talet var Fagersta nämligen inne på att Österby borde läggas ned men det slutade med att bolagets personal tog över. Då sysslade man mest med gjutjobb inom rostfritt stål som underleverantör. Den delen finns kvar i dag men det är en egen produktlinje som växer snabbast - vattenjetaggregat i rostfritt stål. Aggregaten säljs av dotterbolaget MJP Waterjets och kunderna har framför allt varit nationella tull- och kustbevakningsmyndigheter. Så sent som sista maj fick man sin senaste order, den största någonsin på 50 Mkr, från just kustbevakningen i Sydkorea. Vattenjetaggregat är bättre framdrivningssystem än propellrar för höga hastigheter och är dessutom bränslesnålare. MJP Waterjets har dessutom andra fördelar tack vare konstruktionen i rostfritt stål som i sin tur speglar Österbys mångåriga kompetens på det området. Utmaningen är att bredda kundbasen och växa på nya marknader som Österby inte haft resurser att bearbeta, Indien och Syd- och Nordamerika till exempel. Att MJP kunde ta en order från en italiensk tillverkare av lyxyachter är dock en lovande breddning av kundunderlaget. En annan potentiell kundgrupp är snabbgående färjor.

Den marina marknaden befinner sig i kraftig tillväxt just nu, vilket även syns hos ett företag som Consilium som säljer brandlarm och annan utrustning för fartyg. Samtidigt är detta en cyklisk marknad och vinster runt toppnivån ska kanske inte värderas alltför högt. Termo Holding köpte för övrigt Österby för 50 Mkr i aktier, vilket var 8,7 gånger vinsten efter schablonskatt.

För i år har Österby tidigare spått en omsättning på 240 Mkr och ett rörelseresultat på 15 Mkr (mot 216 Mkr respektive 8 Mkr i fjol). Omsättningen kan fortsätta att öka kommande år tack vare en väldigt fin orderingång.

Med andra ord kan Termokoncernens två dotterbolag ihop dra in 480 Mkr i omsättning och 27 Mkr i rörelseresultat. Från det ska dras 3 Mkr i förvaltningskostnader. Termo Holding vill gärna växa genom förvärv och det arbetet kostar en del. I år siktar man på ett köp till. Koncernen har en nettoskuld på 50 Mkr som kostar några miljoner vilket gör att man kan hoppas på 21-22 Mkr i resultat före skatt eller cirka 0,45 kronor per aktie för i år. Det ger ett p/e-tal på 12 vid börskurs 5,20 kronor per aktie.

Det känns kanske inte övermaga när börsen som helhet värderas i trakten av 15 gånger vinsten, men en viss rabatt är nog befogad. Termo är litet och dotterbolagens vinster sannolikt rätt cykliska, även om Termo Regulator tidigare visat god stabilitet. Förvärvsstrategin är en joker i leken. Termo Holding satsar gärna på företag i generationsskiften och med 50-250 Mkr i omsättning. Sådana kan köpas för 5-7 gånger vinsten. Givet att vinstkronorna håller förväntad kvalitet drar man nytta av värderingsskillnaden mellan lite större bolag på börsen och olistade småbolag (Termo handlas ju till dubbelt så höga multiplar).

Ser man till dagens verksamhet känns värderingen rätt så rättvisande. Men nya bra förvärv kan med andra ord elda på aktien ännu mer och om ledningen håller sig borta från tråkigheter så bör man också med tiden kunna motivera en lägre rabatt, vilket också ger en viss potential."

 
« Tillbaka