ECOMB: Rapport
2025-08-29

"Svag kassa men stark framtidstro

• Storförlust med kanonresultat i Enköping
• Trögt för vätgas – syre ändå i fokus
• Flera nya kundkontakter med Impulse Cleaning
• Företrädesemission i Ocean Recycle inledd
• PFAS-rening prioriteras framför syresättning

ECOMB-koncernen (inkl. dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB)
• Resultatet efter finansiella poster -2 646 TSEK (-1 275 TSEK)
• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 662 TSEK (5 648 TSEK)
• Likvida medel vid periodens utgång: 17 TSEK (355 TSEK)

ECOMB AB (publ)
• Resultatet efter finansiella poster – 2 429 TSEK (-1 124 TSEK)
• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 662 TSEK ( 5 623 TSEK)
• Resultat per aktie: -4,05 SEK ( -0,029 SEK)
• Antal aktier: 600 016 st (38 422 002 st)
• Likvida medel vid periodens utgång: 0 TSEK (108 TSEK)

Ekonomi

Vi har under en längre period haft en mycket ansträngd kassa, något som vi under året arbetat hårt med att
hitta lösningar för. Resultatet för Q2 var i stort sett oförändrat jämfört med föregående år (-0,9 MSEK
mot -0,7 MSEK), men sämre för hela halvårsperioden (-2,4 mot -1,1 MSEK). Balansräkningen visar att
mer än halva aktiekapitalet är förbrukat, därför har styrelsen upprättat en Kontrollbalansräkning.
Kontrollbalansräkningen, där hänsyn tagits till övervärden i bolagets patent, visar att det egna kapitalet
överstiger mer än halva aktiekapitalet. Kontrollbalansräkningen är nu hos revisorn för granskning och
därefter signering av styrelsen.
Nya större kontrakt förväntas i närtid, men man måste alltid ta höjd för att beslut och processer ofta drar
ut på tiden. Dessutom måste hänsyn tas till osäkerheter i det geopolitiska läget och den för tillfället svaga
ekonomiska utvecklingen i Sverige som medför bristande tillgångar av riskkapital på marknaden. Helt
enkelt en tuff tid för olika former av kapitalanskaffningar.
Vi har hela tiden jobbat brett och undersökt olika former av emissioner, lånefinansiering och t.o.m. även
hur vårt ackumulerade skattemässiga underskott på nära 60 MSEK skulle kunna utnyttjas i en transaktion.
Vi är inte i mål med någon lösning ännu (aug 2025), men hoppas kunna återkomma inom kort med en
fastställd spelplan. Den förestående nyemissionen i dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB kommer
förhoppningsvis att kortsiktigt kunna förbättra kassasituationen i någon mån.
På bara lite längre sikt ser vi dock väldigt positivt på bolagets förutsättningar och ekonomi. Antalet
prospekts med högre sannolikhet för positivt utfall är större än på flera år. Den sammanlagda förväntade
orderstocken under 2025-26 landar på över 30 MSEK, men det är då och inte nu. Därför gäller det att
härda ut dagens situation och hitta den bästa lösningen framåt för ECOMB.

Marknad

Systematiskt arbete lönar sig i längden
Vi har de senaste åren arbetat på ett systematiskt sätt med våra kundkontakter. Efter en första presentation,
ofta på Teams, framkommer om det finns ett reellt intresse att gå vidare med ett eventuellt projekt eller inte.
De efterföljande kundkontakterna sker då i tre väldefinierade steg;
1. Parameteranalys
Kunden ger oss mätdata över de viktigaste förbränningsparametrarna, som effekt, koncentrationer av
NOx och CO i rökgasen, temperaturer mm, i form av minutmedelvärden i excel under bestämda
tidsperioder. Presentation i form av tabeller och diagram med värdefulla slutsatser.
Endast kostnadstäckning i offerten
2. Boiler Audit eller panndiagnos
Besök på anläggningen och en förstudie på plats, ofta 2 man i minst en vecka. Vi använder vår
egenutvecklade videokamera - ”Live förbränning” – och testar olika inställningar på pannan, hur
responsen blir på förbränningsparmetrarna. Slutrapport med förslag och separat offert med garantier
på lämpligt åtgärdspaket för prestandaförbättringar.
Panndiagnosen offereras till marknadspris
3. Åtgärdspaket, ofta ett Ecotube-system
Åtgärdspaketet kan omfatta alltifrån leverans av endast nyckelkomponenter, både hård- och
mjukvara, med tillhörande intrimningar till en komplett turn key-installation, inte sällan tillsammans
med någon av våra internationella partners
Vi är i dagsläget inne i olika faser med olika kunder och hoppas kunna presentera mer konkreta
resultat av vårt systematiska arbete inom kort, men ledtiderna är ofta långa."
 
« Tillbaka