"Svag kassa men stark framtidstro
• Storförlust med kanonresultat i Enköping • Trögt för vätgas – syre ändå i fokus • Flera nya kundkontakter med Impulse Cleaning • Företrädesemission i Ocean Recycle inledd • PFAS-rening prioriteras framför syresättning
ECOMB-koncernen (inkl. dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB) • Resultatet efter finansiella poster -2 646 TSEK (-1 275 TSEK) • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 662 TSEK (5 648 TSEK) • Likvida medel vid periodens utgång: 17 TSEK (355 TSEK)
ECOMB AB (publ) • Resultatet efter finansiella poster – 2 429 TSEK (-1 124 TSEK) • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 662 TSEK ( 5 623 TSEK) • Resultat per aktie: -4,05 SEK ( -0,029 SEK) • Antal aktier: 600 016 st (38 422 002 st) • Likvida medel vid periodens utgång: 0 TSEK (108 TSEK)
Ekonomi
Vi har under en längre period haft en mycket ansträngd kassa, något som vi under året arbetat hårt med att hitta lösningar för. Resultatet för Q2 var i stort sett oförändrat jämfört med föregående år (-0,9 MSEK mot -0,7 MSEK), men sämre för hela halvårsperioden (-2,4 mot -1,1 MSEK). Balansräkningen visar att mer än halva aktiekapitalet är förbrukat, därför har styrelsen upprättat en Kontrollbalansräkning. Kontrollbalansräkningen, där hänsyn tagits till övervärden i bolagets patent, visar att det egna kapitalet överstiger mer än halva aktiekapitalet. Kontrollbalansräkningen är nu hos revisorn för granskning och därefter signering av styrelsen. Nya större kontrakt förväntas i närtid, men man måste alltid ta höjd för att beslut och processer ofta drar ut på tiden. Dessutom måste hänsyn tas till osäkerheter i det geopolitiska läget och den för tillfället svaga ekonomiska utvecklingen i Sverige som medför bristande tillgångar av riskkapital på marknaden. Helt enkelt en tuff tid för olika former av kapitalanskaffningar. Vi har hela tiden jobbat brett och undersökt olika former av emissioner, lånefinansiering och t.o.m. även hur vårt ackumulerade skattemässiga underskott på nära 60 MSEK skulle kunna utnyttjas i en transaktion. Vi är inte i mål med någon lösning ännu (aug 2025), men hoppas kunna återkomma inom kort med en fastställd spelplan. Den förestående nyemissionen i dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB kommer förhoppningsvis att kortsiktigt kunna förbättra kassasituationen i någon mån. På bara lite längre sikt ser vi dock väldigt positivt på bolagets förutsättningar och ekonomi. Antalet prospekts med högre sannolikhet för positivt utfall är större än på flera år. Den sammanlagda förväntade orderstocken under 2025-26 landar på över 30 MSEK, men det är då och inte nu. Därför gäller det att härda ut dagens situation och hitta den bästa lösningen framåt för ECOMB.
Marknad
Systematiskt arbete lönar sig i längden Vi har de senaste åren arbetat på ett systematiskt sätt med våra kundkontakter. Efter en första presentation, ofta på Teams, framkommer om det finns ett reellt intresse att gå vidare med ett eventuellt projekt eller inte. De efterföljande kundkontakterna sker då i tre väldefinierade steg; 1. Parameteranalys Kunden ger oss mätdata över de viktigaste förbränningsparametrarna, som effekt, koncentrationer av NOx och CO i rökgasen, temperaturer mm, i form av minutmedelvärden i excel under bestämda tidsperioder. Presentation i form av tabeller och diagram med värdefulla slutsatser. Endast kostnadstäckning i offerten 2. Boiler Audit eller panndiagnos Besök på anläggningen och en förstudie på plats, ofta 2 man i minst en vecka. Vi använder vår egenutvecklade videokamera - ”Live förbränning” – och testar olika inställningar på pannan, hur responsen blir på förbränningsparmetrarna. Slutrapport med förslag och separat offert med garantier på lämpligt åtgärdspaket för prestandaförbättringar. Panndiagnosen offereras till marknadspris 3. Åtgärdspaket, ofta ett Ecotube-system Åtgärdspaketet kan omfatta alltifrån leverans av endast nyckelkomponenter, både hård- och mjukvara, med tillhörande intrimningar till en komplett turn key-installation, inte sällan tillsammans med någon av våra internationella partners Vi är i dagsläget inne i olika faser med olika kunder och hoppas kunna presentera mer konkreta resultat av vårt systematiska arbete inom kort, men ledtiderna är ofta långa." |