ECOMB: Bokslutsrapport
2024-02-29

Bokslutskommuniké januari-december 2023

Styrelsen och verkställande direktören i ECOMB AB (publ) får härmed avge följande

Bokslutskommuniké för 2023.

ECOMBs stororder inte det enda positiva

* Stororder på 17 MSEK från Enköping
* Stora värden med Ecotube Zero
* Blir Slätbaken islossningen för Ocean Recycle?
* Ocean Recycles mobila syresättning löser flera marina problem

1 januari - 31 december 2023

KONCERN:

- Resultatet efter finansiella poster -2 388 TSEK (-1 950 TSEK)
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 5 125 TSEK (6 010 TSEK)
- Likvida medel vid periodens utgång: 160 TSEK (876 TSEK)

ECOMB AB (publ)

- Resultatet efter finansiella poster -2 107 TSEK (-1 714 TSEK)
- Nettoomsättningen för perioden uppgick till 5 100 TSEK (6 010 TSEK)
- Resultat per aktie: -0,05 SEK ( -0,04 SEK)
- Antal aktier: 38 422 802 st (38 422 802 st)
- Likvida medel vid periodens utgång: 105 TSEK (258 TSEK)
Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år

VDs sammanfattning

Bästa aktieägare,

Kassan minskade mot slutet av året och vi fick utnyttja rörelsekrediten, situationen var hela tiden under kontroll. Rörelsekrediten från vår nya bank SEB är balanserad mot en företagsinteckning på motsvarande belopp. Vi hade samtidigt goda förhoppningar om att ”Plan A” skulle bli verklighet, därför behövde aldrig ”Plan B eller C” sjösättas. Givetvis betyder ”Plan A” med den nyvunna affären på 17 MSEK till ENA Energi AB i Enköping oerhört mycket för bolaget, även på lite längre sikt. Ett nytt Ecotube-projekt, det första i Sverige på 10 år (efter Västervik Miljö & Energi 2014), visar att vi på allvar är tillbaka på hemmamarknaden. Frankrike har ju annars varit vår i särklass största marknad de senaste 15 åren med bortåt 90% av omsättningen.

Omsättningen i koncernen (inklusive dotterbolaget ECOMB Ocean Recycle AB) minskade något jämfört med föregående år, 5,2 MSEK mot 6,7 MSEK 2022 och motsvarande resultat blev -2,4 MSEK jämfört med -1,9 MSEK 2022.

Orderstocken på 17,4 MSEK är den största sen 2015 då vi fick ett kontrakt med den italienska panntillverkaren ACBoilers på 25 MSEK för ett Ecotube-projekt på den franska ön Martinique. Ecotube-systemet till ALBIOMA’s nya biobränsleeldade panna på 120 MW omfattade 4 st Ecotuber.

Men den stora potentialen handlar om vårt nya patenterade koncept Ecotube Zero, där recirkulerad koldioxid ersätter kväve som energibärare i förbränningsprocesser. Det innebär att man kan få ut en rökgas med koldioxidkoncentrationer på över 90% och att gasflödet som ska efterbehandlas med CCUS eller motsvarande kommer reduceras med uppemot 80%. Vår bedömning är att det kommer bli både svårt och väldigt dyrt att klara uppsatta miljömål utan oxyfuel-teknik, sen blir det en fråga om hur stor del av denna förväntade gigantiska marknad vi kan kapa åt oss med Ecotube Zero, vår variant av oxyfuel-tekniken. Marknaden för försäljning av den avskilda koldioxiden är än så länge i sin linda, därför började vi marknadsföra Ecotube-systemet som en 2-stegsraket under 2023;

Installera ett konventionellt Ecotube-system (Kundvärden: minskat luftöverskott/lägre O2 och ökad verkningsgrad, lägre NOx, CO, ammoniak-slip och oförbränt, högre maxlast och lägre minlast, mindre överbäring och erosion mm)
Konvertera till Ecotube Zero och genomföra kampanjer med detta nya driftsätt, en förberedelse inför full konvertering då man tecknat långtidskontrakt för försäljning av koldioxiden
Även vårt andra ”syreben”, den patenterade mobila syresättningstekniken i vårt dotterbolag Ocean Recycle ligger helt rätt i tiden. Det är ingen tvekan om att alla utsläpp av växthusgaser måste minska rejält, inte minst utsläppen av metan. Vår syresättningsteknik har alla förutsättningar att kunna bidra till ett minskat klimatavtryck genom att reducera metan-utsläppen från övergödda sjöar och hav samtidigt som marint liv kan återskapas. Kan vi komma i mål med Slätbaken-projektet, en islossning för dotterbolaget under 2024?

Det är oerhört stimulerande att få vara en del av den globala energiomställningen som nu börjar ta fart!

Ulf Hagström

VD
 
« Tillbaka